Har din avtale blitt overført til Bomringen i Bergen?

Veronica Solås Nyheter

Her er de mest stilte spørsmålene i forbindelse med overføringen.
  1. Trenger jeg å gjøre noe?/ Hva har endringen å si for meg?

Du trenger ikke foreta deg noe, du må kun bytte brikke i bilen når den nye er mottatt.

Rabatt, timeregel og månedstak er det samme.

Fakturaene vil ha nytt kontonummer i forhold til tidligere, og vil inntil videre komme fra «Ferde – Bomringen i Bergen». Den vil om kort tid få navnet «Ferde – Brikkeutsteder».

  1. Jeg bor ikke i Bergen, hvorfor har jeg avtale der/får faktura derfra?

Som en del av bompengereformen, er bompengeselskapene i Norge nå samlet i fem regionale bompengeselskap, der Ferde er ett av dem.

Ferde er utsteder for AutoPASS-avtaler og -brikker i hele region sør og vest. De fleste trafikanter som passerer i bomstasjoner i Agder, Rogaland og Vestland får derfor faktura fra Ferde.

For å effektivisere driften samler Ferde alle sine AutoPASS-kunder, som tidligere var innunder ulike bompengeselskap, i én database. Vi har nå flyttet alle avtalekunder fra 12 forskjellige databaser inn i den største databasen, som inntil videre heter «Ferde – Bomringen i Bergen». Den vil om kort tid få navnet «Ferde – Brikkeutsteder».

I løpet av 2021 vil utstedervirksomheten til Ferde bli skilt ut i et eget selskap og selges til kommersielle utstedere. Dette er en del av bompengereformen som myndighetene gjennomfører.

  1. Jeg finner ikke min nye avtale på AutoPASS Min Side.

Se veiledning for hvordan du finner din avtale: https://ferde.no/finn-din-avtale-pa-minside/

  1. Hvor lang tid tar det før brikken kommer?

Det kan ta inntil to måneder før du mottar brikken i posten, men avtalen din er aktiv og passeringene blir belastet din avtale med rabatt.

  1. Hvorfor kan jeg ikke se passeringene på mitt nye kundenummer på Min Side?

Dette er på grunn av at den nye brikken er lagt til på din avtale, og frem til du får tatt i bruk din nye brikke, så vil det være 10 dagers forsinkelse på passeringer foretatt med din gamle brikke.

Når den nye brikken er tatt i bruk, vil passeringene vises på Min Side som normalt.

  1. Jeg har fått brikke på en bil som er solgt / vraket. Hva gjør jeg?

Dersom du har mottatt brikke på en bil som er solgt/vraket og vil flytte brikken (avtalen) til et annet kjøretøy, så velger du «flytt brikke til et annet kjøretøy» etter at du har logget deg inn på Min Side.

Dersom du har mottatt brikke på en avtale du har satt på vent til du får ny bil, så kan du avvente å benytte brikken. Når du får ny bil, så logger du inn på Min Side og velger «flytt brikke til annet kjøretøy».
Inne på Min Side kan du se om brikkenummeret er knyttet til et bilnummer, eller om brikken ligger «på vent» uten noe bilnummer registrert.

Dersom du ikke lenger ønsker denne brikken og ønsker å si opp din avtale, så kan du også gjøre dette på AutoPASS Min Side.

  1. Jeg har nylig sagt opp avtalen min, men mottatt ny brikke likevel.

Det kan forekomme at brikken allerede var på vei i posten når du sa opp din avtale hos oss. Dersom du har fått en bekreftelse fra oss på avsluttet avtale, så kan brikken kastes i el-avfall.

  1. Hva gjør jeg med gammel brikke?

Gammel brikke skal kastes som el-avfall.

  1. Kan jeg benytte gammelt brikkefeste?

Dersom brikken du mottar er identisk med den du allerede har, så kan du benytte samme brikkefeste. Hvis ikke må du fjerne eksisterende brikkefeste, og benytte den som tilhører den nye brikken.
Her er tips på hvordan fjerne brikkefestet.

  1. Jeg har tidligere fått en faktura på hvert kjøretøy. Hvorfor får jeg nå samlefaktura på alle kjøretøyene mine?

Når alle privatavtalene ble overført til «Ferde – Bomringen i Bergen», så ble avtalene samlet og det sendes nå ut en felles faktura. Dersom du fortsatt ønsker en faktura per kjøretøy kan du sende oss informasjon om kjøretøyene det gjelder via vårt kontaktskjema med henvendelsesvalg «Endringer».

  1. Jeg har HC-fritak på brikken min, vil dette overføres til den nye brikken?

Ja, fritaket vil automatisk bli overført til ny brikke.