Hva er miljødifferensiering?

Veronica Solås

Vedtak om miljødifferensiering:
  • Den 01.10.17 ble det vedtatt et nytt vedtak om miljødifferensierte takster.
  • Vedtaket betyr en innføring av et nytt takstsystem med tids- og miljødifferensierte bompenger. Det vil si en klassedeling av kjøretøyet ut i fra om de er lette eller tunge, om de har nullutslipp, er Euro VI eller Pre-Euro VI, eller om kjøretøyet bruker diesel, bensin, gass eller etanol.
  • Det er miljøeffekten av utslippene fra drivstoffet som avgjør hvilken takst hver enkelt skal betale. 
  • I tillegg skal det innføres rushtidsavgift i perioder der trafikken og luftforurensningen er størst.
  • Bomtakster i byområder skal kunne tilpasses ved at takstene blir basert på kjøretøyets egenskaper og når de kjører. 
  • Samferdselsdepartementet kan lage forskrift om å endre takstene når det er fare for overskridelser av luftforurensning, og bestemme at inntekten kan bli brukt til tiltak for å få ned trafikken i gjelde perioden. Bruk av miljødifferensierte takster må vedtas av berørte kommuner og fylkeskommuner.
Hvor er dette innført?
  • Fjellinjen innfører som eneste anlegg miljødifferensierte takster fra 01.10.17:
    – Dersom du passerer i Fjellinjen (Oslo/Bærum) så vil du bli belastet takst ut i fra kjøretøyets egenskaper og når du kjører.
    – Oslo kommune planlegger også lavutslippssone for tunge biler fra november i 2017.